Tuesday, December 8, 2009

Mengapa dinamakan Muhammad?

Muhammad menginjak usia setahun setengah,Alhamdulillah



"Muhammad ape?", tanya seorang sahabat kepada saya mengenai nama anak saya dan Husna.
"Muhammad bin Mohammad Yassir," balas saya dengan senyuman. Mengerti trend zaman sekarang meletakkan nama anak hingga 2 ke 3 patah perkataan sebelum di 'bin' kan pada bapa.



Mengapa memilih nama ini?
Sejujurnya, pening juga mula-mula untuk memberikan nama anak. Baru kita merasa 'kepayahan' mak ayah kita dahulu memilih nama untuk kita. Alhamdulillah, saya dan Husna sedikit sebanyak mengerti maksud nama dalam bahasa Arab, jadi pilihan yang ada agak banyak dan pelbagai.

Namun, akhirnya kami sepakat dengan satu nama yang memikat. Dekat di hati, dan dekat juga pada umat Islam. Nama Rasul akhir zaman menjadi pilihan. Agar si anak mengikut jejak langkah perjuangan dan menghayati Islam dalam kehidupan.


Maksud nama 'Muhamamad'



Bagi yang beragama Islam dan memahami Bahasa Arab, maksud kata Muhammad sudah tidak asing lagi. Muhammad bermaksud yang terpuji. Terpuji bermaksud ketinggian seseorang itu dalam hal-hal kebaikan. Kata puji yang bermaksud dorongan yang baik kepada seseorang menunjukkan bahawa kita hanya memuji akan perkara-perkara yang baik. Jadi jelaslah makna terpuji merangkumi kebaikan yang diiktiraf oleh ramai orang.

Setiap ucapan kita dan juga kata-kata kita merupakan doa. Ucapan yang baik kepada seseorang akan menghasilkan tenaga positif dan membentuk diri ke arah yang lebih baik. Perkara ini telah dibuktikan melalui hasil kajian saintis jepun Masaru Emoto dalam kajiannya mengenai mesej dari air. Muzik yang kita dengar, penghargaan yang kita luahkan, malah kejian dan nistaan mempunyai kesan kepada air serta diri kita. Mengapa diri kita? Bukankah kita belajar bahawa dalam badan kita hampir 75% terdiri daripada air?

Lagu Heavy Metal




Ucapan 'You make me sick'



Ucapan Kasih Sayang



Ucapan Terima Kasih





Begitu juga nama dan gelaran yang diberikan kepada kita. Harapan saya dan isteri agar anak sulung kami ini menjadi insan yang terpuji akhlaknya, terpuji kedudukannya dan terpuji kebijaksanaannya. Setidak-tidaknya, dirinya akan merasa malu sekiranya dia membuat sesuatu kesalahan dan dosa kerana dirinya sendiri mengambil nama dari insan yang mulia di sisi Allah dan diiktiraf oleh seluruh manusia.

Buktinya, lihat sahaja dalam buku "The 100: A Ranking of the Most Influential Persons in History" karangan Michael H. Hart, insan yang bernama Muhammad menduduki 'ranking' yang pertama dari segi pengaruhnya hingga sekarang.

Tidak Janggal

Hilang kejanggalan kami menamakan anak dengan muhammad sahaja kerana ramai sepupu sebelah husna dinamakan muhammad untuk anak sulung. Ada geng la bila balik kampung nanti, geng satu nama :D

3 Muhammad dalam satu gambar. Duduk dari kiri, Muhammad b. Mohd Suhaimi b. Ali, Muhammad b. Mohd Asri B. Yusof.



Terasa meriahnya apabila kesemua '5 Muhammad' berkumpul. Namun setakat ni gambar di atas je yang ada. Lagi 2 Muhammad takde sbb 'tak kena timing',huhu.

Harapan 'Ummi' & 'Walid'

Muhammad namamu,
Ringkas namun dekat di kalbu,
Nama Insan mulia dikalungkan pada dirimu,
Agar dirimu mencontohi Insan Mulia itu,

cikgumyh
53300 Wangsa Maju

4 comments:

daLyaanoon December 8, 2009 at 2:01 PM  

aku rasa ko perintis untuk mulakan trend ni...aku pasti trend ini tak popular tapi ada rasionalnya, dari nama anak canggin manggih tapi langsung takde maksud dia.

aku rasa, ini juga doa kita pada anak kita kan?

Mohammad Yassir Hamidun December 9, 2009 at 11:23 PM  

Rasenye ramai stat lama dah,cume kita je tak tahu,

Betui tu,setiap perkataan jadi doa,

Cube perati, kawan2 kita,kadang2 tue nama bukan main sedap dari segi maksud dan sebutan, tapi kita lebih senang panggil yang pendek2 je,jarang kita panggil nama penuh,

maybe sbb pnjg sgt, or kita tlepas pndang bahawa panggilan yg baik merupakan doa terbaik kepada kepada kawan2 kita,

sian mak pak bagi nama, penat pikir, last2 panggil 'mat' je...

daLyaanoon December 11, 2009 at 9:43 PM  

nasib baik yassir tidak dipanggil sey!

rizza December 21, 2009 at 4:58 PM  

memberi nama anak yg elok dan dipanggil kesemua nama nye akan lebih bermakna kan....

tak semua org dpt berfikir seperti kita ni.. rata2 nak yg moden, canggih nama anak mereka, dan tanpa mereka sedar mereka memberi nama anak mereka yg asal usul nama tu dari yahudi dan makna yg tidak bagus.. bila dipanggil pula.. hanya jadik boboi atau girl.. mana pergi nama2 yg canggih direka tu kan...

Salam Maal Hijrah & Tahun Baru 2010!

  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP