Thursday, January 29, 2009

Mengawal anak agar terkawal

Mengawal anak agar terkawal pada zaman yang serba moden ini tidak mudah dan cabarannya pelbagai sekali. Antara yang paling dekat ialah penggunaan TV di rumah. Agak pelik pada zaman sekarang ini sekiranya rumah seseorang itu tidak mempunyai TV.


Malah dalam laporan akhbar The Star baru-baru ini mengatakan syarikat yang mengendalikan siaran berbayar Astro tidak mengalami kesan kegawatan ekonomi pada tahun 1997/98 kerana ramai pelanggannya tidak sanggup untuk memotong siaran TV. Syarikat tersebut terus berkembang dan kini hampir setiap rumah ada piring Astro hatta rumah di ceruk pendalaman mana sekalipun.

Begitulah hebatnya penangan TV ini kepada cara hidup masyarakat sekarang. Malah bagi kebanyakan orang TV adalah keperluan, bukan lagi pilihan yang boleh diabaikan.

Namun ada juga yang memilih untuk tidak mempunyai TV di rumah. Buktinya, pada hari raya yang lepas saya ada menulis mengenai pengalaman saya Berhari Raya di kampung isteri saya di Pasir Puteh Kelantan yang tidak mempunyai TV.

Dan sebentar tadi saya menjumpai artikel yang menarik mengenai isu TV ini dari laman web Ustaz Hasrizal melalui medium dakwahnya iaitu www.saifulislam.com.

Artikel tersebut boleh diperoleh melalui capaian ini: http://saifulislam.com/?p=4584

Apa yang menarik dari artikel tersebut ialah pandangan pro dan kontra dari Ustaz Hasrizal dan pengalamannya mengenai penggunaan TV di rumah bersama anak-anak serta cara beliau mengawal medium ini yang boleh dijadikan salah satu contoh terbaik bagi kita.

Tambahan pula, web beliau senantiasa dikunjungi ramai dan kaya dengan pelbagai komen dari pengunjung-pengunjung lain yang sedikit sebanyak boleh dikongsi bersama.

Saya sarankan kepada sahabat-sahabat pengunjung yang sedang membina keluarga seperti saya agar membaca artikel di atas bersama komen-komennya sekali agar sedikit sebanyak boleh kita jadikan panduan.

Panduan agar kita mampu mengawal diri kita dan anak-anak kita agar terkawal sikap serta tingkah laku yang berpunca dari contoh-contoh yang tidak elok di TV.

Selamat membaca dan mengambil iktibar.

Cara hidup yang sihat dan baik haruslah diutamakan serta disusuli dengan perubahan dari segi minda, sikap dan tindakan.

Percayalah, kita mampu mengubahnya sekiranya kita betul-betul mahu.

1 comments:

Rizza January 29, 2009 at 3:08 PM  

salam cikgu,

ye betul.. amat setuju

memang pun org kat msia tu agak nye akan mati kot kalau tak de astro... parah2...

elok kawal anak dari ia kecil dan kawal diri kita agar berdisiplin dan jadi contoh pada anak2 ...

jadikan buku sebagai teman melebihi tv...

  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP