Thursday, September 11, 2008

Membuat Kerja Lain Sewaktu Kerja?

Diceritakan sewaktu pemerintahan Umar bin Abdul Aziz, di suatu malam umar didatangi anaknya untuk bertanyakan sesuatu. Umar bertanya "Apakah pertanyaan ini berkaitan dengan urusan keluarga ataupun Negara?". Anaknya menjawab, "Atas urusan keluarga."

Mendengar jawapan itu Umar lantas meniup lampu pelita yang menerangi kawasan itu dan bergelaplah meraka berdua. Kehairanan dengan sikap ayahnya, si anak lantas bertanya, "Mengapa ayah meniup lampu itu sedangkan bukankah lebih elok kita melakukan perbincangan dalam suasana yang terang".Maka Umar bin Abdul Aziz pun menjawab, "Lampu tersebut dibiayai dengan wang milik Negara, maka apa-apa yang tidak kaitan dengan hal ehwal Negara maka aku elakkan dari menggunakan lampu tersebut".

Apakah kesimpulan yang dapat kita buat dari kisah diatas?

Amanah. Dalam kisah di atas dapat dilihat betapa amanahnya pemimpin dalam menjaga harta negaranya. Tidak digunakannya untuk kegunaan peribadi.

Mari kita semak diri kita:

  1. Adakah kita membuat 'kerja' lain sewaktu kerja rasmi kita.Contohnya ber'friendster' sewaktu kerja?
  2. Adakah kita sebagai guru benar-benar mengajar atau sekadar masuk kelas dan minta pelajar buat kerja sendiri?
  3. Adakah kita menggunakan capaian internet di pejabat untuk kegunaan peribadi dan bukan atas urusan rasmi?
  4. Adakah kita 'claim' minyak lebih untuk sesuatu tugas sedangkan minyak yang dipakai untuk urusan kerja tidaklah sebanyak mana?
  5. Adakah kita berbual bersama rakan sekerja dengan perkara-perkara yang tiada kaitan dengan kerja?

Dan banyak lagi soalan yang boleh kita tanya dalam diri.

Sejak akhir-akhir ini saya agak bosan di sekolah. Tugas sebagai guru yang sedang berpraktikal menyebabkan masa mengajar hanya sebanyak 8 hingga ke 12 waktu sahaja. Saya hanya mengajar 9 waktu dan pada hari Khamis tiada kelas. Selalu juga di waktu lapang saya melayari internet menggunakan komputer riba rakan dan melayari pelbagai jenis laman web yang tiada kaitan dengan tugas saya sebagai guru.

Apabila teringatkan kisah di atas, terus saya bermuhasabah dan menyemak kembali diri ini. Saya kini cuba menggunakan masa di sekolah sepenuhnya untuk kerja-kerja berkaitan dengan guru dan mengelakkan godaan melakukan kerja-kerja lain yang seolah-olah nampak lebih 'menarik'.

Cuba kita bayangkan semua orang melakukan kerja dengan penuh amanah dan jujur serta menggunakan masa kerja sebaiknya. Sudah tentu dunia ini akan menjadi lebih baik.

Pembaziran masa dan wang dapat dikurangkan. Kerja tidak lagi tertangguh. Negara akan lebih cepat membangun dan maju (kerana semua orang fokus dan amanah dengan kerja masing-masing). Kurangnya timbul jenayah.

Serta 1001 lagi manfaat yang boleh kita kecapi.

Benarlah firman Allah Taala dalam surah Al-Asr

  1. Demi masa.
  2. Sesungguhnya manusia itu BENAR-BENAR BERADA DALAM KERUGIAN.
  3. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan nasihat-menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat-menasihati supaya menetapi kesabaran.


Sempena bulan Ramadhan yang mulia ini, marilah kita sama-sama bermuhasabah diri kita dengan amanah yang ada. Tidak perlu untuk kita mencari kesalahan orang lain, cukuplah diri kita sebagai ukuran. Ingatlah dua malaikat di kiri dan kanan kita sentiasa mencatat amalan baik dan buruk dan kesemuanya akan dibentangkan dihadapan kita tanpa tertinggal walau satu perkara sekalipun.

Ayuh orang-orang yang Beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, hisablah diri kita sebelum diri kita dihisab di kampung Akhirat kelak.

Myh-Kolej Bakti Permai,USM-Pulau Pinang.

5 comments:

Mrs Yassir September 12, 2008 at 8:16 AM  

Oh...jadi kita tak boleh online shopping di ofis? tak boleh juga berwindow shopping kan? ehehe...thanx abg.
p/s: maklumla, keje ofis pun banyak masa lapang...

najmiah September 13, 2008 at 12:38 AM  

ahahahah...kanTOi la PuaN husNA!!!nnt Kne jAwaB kaT akHIrat ;)

Ajmal,  September 14, 2008 at 7:43 PM  

wahh....congrate dah ade blog.nyway,bgs artikel ni.tq to mie sbb bg link.teruskan usaha bro...

Mohammad Yassir Hamidun (MYH) September 15, 2008 at 11:28 PM  

Tq Ajmal sbb lawat blog ni.Ini adalah permulaan untuk melangkah lebih jauh.Ziarah-ziarah la selalu ye.Insya Allah, banyak lagi kisah menarik dapat dikongsi untuk manfaat semua.

Thanks for the support bro :-)

ajmal,  September 16, 2008 at 5:47 AM  

tarahal...kita member2.insyaallah.nanti raya kami mai serbu umah lg.nak tgk muhamad (",)

  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP