Thursday, September 4, 2008

Sukarnya menterjemahkan pemikiran ke penulisan

Saya buntu.

Kalau nak diikutkan ini adalah catatan yang ke 6 saya tulis untuk dimasukkan ke dalam blog ini. Namun, saya dapati sukar untuk saya menterjemahkan kesemua apa yang saya fikir ke bentuk penulisan mudah. Hanya 3 catatan sahaja yang dapat saya paparkan di blog ini, manakala yang lainnya masih lagi tersadai di bahagian 'draft'.

Saya banyak menggunakan mata dan hati dalam memerhati dan berfikir. Pada ketika itu, idea datang mencurah-curah,membuak-buak seolah-olah ingin saja saya khabarkan pada seluruh isi dunia apa yang difikirkan.

Namun, ia tidak semudah A,B,C.

Ya, kita boleh menulis apa yang kita mahu. Namun adakah perkara itu bermanfaat untuk semua? Adakah bahasa yang digunakan mudah difahami dan pembaca tidak salah tafsir apa yang hendak kita sampaikan? Bagaimana pula dengan gambar yang boleh kita masukkan supaya bertambah menarik? Kesemua di atas adalah soalan-soalan yang sering berlegar d fikiran saya sebelum saya membuat keputusan meletakkan sesuatu catatan di blog ini untuk tatapan umum.

Kali ini, saya ingin mencuba kaedah yang agak berbeza.

Saya cuba menulis dari hati. Dengan erti kata lain, taip je apa yang difikirkan.Bak kata orang dari hati turun ke hati.

Inilah yang ingin saya ubah supaya saya tidak selalu berfikir lama untuk menulis. Supaya blog ini tidak bosan dengan 'entry' yang sama tanpa kemaskini yang terkini.

Ya Allah, semoga dimudahkan segala urusan.Amin.

p/s:RPH tak buat lagi untuk hari jumaat ni(idea ada tapi belum tulis). Pening-pening pula fikir pasal blog.Huhu.

2 comments:

rizza September 12, 2008 at 10:00 PM  

salam.. tulis la dari hati... kerana kata2 dari hati tu mungkin sesuatu yg kita sukar fikirkan ..

Amir,  September 13, 2008 at 5:47 AM  

kalo tulis dari hati, sapai bile pun tak kuar kat blog nih. kene lah klik2 juge. jangan main gune hati je =p

  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP